Datubāzēm gads apkārt

Ir pagājis apaļš gads kopš attapos, ka Latvijā par datubāzēm nekā īpaša nav, nolēmu kaut ko lietas labā darīt un publicēju savu pirmo rakstu. Tā kā gads ir pietiekami labs atskaites punkts, tad mēģināšu mazliet parādīt, cik man kas ir garš😉 , rezumēt, kas no sākotnēji cerētā izdevās, kas nē, un mazliet paskatīties nākotnē.

Daži statistikas dati

Šī gada laikā ir tapuši 52 raksti (visu sarakstu var redzēt šeit, tātad vidēji gandrīz viens nedēļā), 7 lapas un 124 komentāri. Gada laikā saskaņā ar wordpress statistiku (kas nāk no google analytics) kādu lapu no šīs vietnes ir pieprasījuši (hits) 24180 reizes. Trīs visvairāk lasītie raksti ir bijuši:

savukārt visvairāk lasītā lapa SQL pieprasījumu (vaicājumu) pamati (1679 reizes), kas kā pirmā 1000 robežu sasniedza jau šī gada 9. jūnijā.
Lapas, kas vienā dienā sakolekcionēja vislielāko hitu skaitu bija:

Savukārt, ja skatamies arī uz Syndicated views, tad pirmajās vietās (pateicoties maniem rss lasītājiem) ir:

Savukārt vismazāk lasītais raksts ir bijis SQL Server 2008 oficiāli ir klāt (18 reizes). Visvairāk cilvēku uz šo lapu ir atceļojuši no Datuves (539 reizes), nekur.lv (237 reizes) un šī wikipēdijas raksta (229 reizes), savukārt visvairāk aizceļojuši prom uz manu mājaslapu angļu valodā (136 reizes), Beginner SQL tutorial (120 reizes), un Kalvja Apsīša webkursiem (89 reizes).

Visbiežāk lietotās meklēšanas frāzes ir jēdzieni (34 reizes), interneta resursi (28 reizes), datu kvalitāte (24 reizes). Dažas no meklēšanas frāzēm gan ir bijušas ļoti interesantas, jādomā, vai tiešām cilvēkiem izdevās atrast to, ko viņi meklēja, piemēram, “auto izgāztuve”, “ko nozime vards mudaks?”, “auto bremžu sistēmas grafiskā shēma”, “teikumi kas sākas ar vienādiem burtiem”, “kādu minivenu izvēlēties”, bet vislabāk, protams, man patika šis – “jaunkundze pie ginekologa”😀

Atskats uz padarīto

Ir vairākas lietas, ko es sākotnēji biju iecerējis un kas ir izdevušās:

  • esmu aprakstījis dažas SQL pamatlietas un vismaz daļu DML teikumu sintaksi (Select, Insert, Merge);
  • skatoties uz statistiku, meklēšanas atslēgfrāzēm un apmeklējumu skaitu dienā, vismaz daļa cilvēku Latvijā par šo lapu ir informēti;
  • šis emuārs ir redzams gan standarta emuāru apkopojumā nekur.lv, gan arī draugiem.lv ziņu/blogu sadaļā;
  • esmu izvērsis nelielu “mārketinga” kampaņu gan ar rakstu Sakaru pasaulē, gan piedalīšanos pēc dažām dienām Oracle dienā 2008;
  • mana ideja par to, ka nekoncentrējos tikai uz vienu man labi zināmo DBVS Oracle, ir devusi diezgan daudz atklājumu arī man pašam. Esmu uzzinājis daudz jaunas lietas par SQL Server un MySQL, to iespējām un īpašībām. Mēģinot saprast un līdz galam klasificēt tabulu kombinēšanas un savienojumus, es gala rezultātā pārtulkoju šos rakstus angliski, vēl piepucēju un tagad SQL join types ir kļuvis par “mērenu hitu” pāsvarā lietotājiem no Indijas un ASV manā angliskajā lapā;
  • Šī ideja (nekoncentrēties tikai uz Oracle) deva arī interesantu atklājumu – cilvēkam, kas par kaut kādu konkrētu jomu nemaz tā ļoti aktīvi neseko līdz, bet tikai šada tad kaut ko palasa, ir diezgan grūti uzzināt par potenciāliem pasākumiem Latvijā. Šķiet paradokss, jo kas gan var būt vieglāk mūsdienu interneta laikmetā? Taču, piemēram, nesenais Software Freedom Day pasākums un tam sekojošā diskusija php.lv forumā liecina tika par to, ka, ja kāds vēlas, lai par viņa pasākumiem uzzin potenciāli ieintersētās masas un vēl vairāk – lai tos apmeklē, tad tam ir jāvelta pūles un nevis jācer, ka viss notiks pats no sevis. Protams, ja mērķis nav pasākumu padarīt pēc iespējas visiem zināmu, tad tā ir pavisam cita lieta.
  • galvenokārt pēdējā mēneša laikā esmu sācis informēt par tehniskiem pasākumiem, kas notiek saistībā ar datubāzēm (pirms tam īsti jau arī nebija par ko informēt). Bezmaksas pasākums Oracle diena 2008 un ļoti tehniskais salīdzinoši lētais Tanel Poder seminārs ir tie, kas vēl nav nokavēti.
  • esmu visumā ļoti apmierināts ar wordpress servisu un lietošanas ērtumu kā tādu (salīdzinot ar blogspot.com, kur ir mans angliskais blogs), tikai vienīgi žēl, ka wordpress ir monopolizējis google analytics un ir jāskatās tās tādā veidā kā piedāvā wordpress un punkts, kaut gan google analytics piedāvā krietni vairāk iespēju😦 Tas ir vienīgais, kas ik pa laikam mani tracina šeit.

Ir vismaz viena lieta, kas nav izdevusies, – es sākotnēji biju iecerējis šo pasākumu kā ne gluži manu personīgo vietni, bet, ja neskaita vienu izņēmumu (Nedaudz par SQL*Plus), tad visus pārējos rakstus esmu rakstījis pats. Jau pašā sākumā es aizsūtīju epastu par šo ideju bariņam vairāk vai mazāk pazīstamu un kompetentu ļaužu. No dažiem saņēmu vismaz morālus uzmundrinājumus, no dažiem nesaņēmu neko. Lai cik tas nebūtu dīvaino no kādiem 6-7 LU pasniedzējiem neatbildēja neviens un arī LU forumā (Par pasniedzēju aktivitāti ārpus tiešajiem pienākumiem) neviens uz manu aicinājumu līdz šim nav atsaucies vai pat izrādījis vēlmi kaut ko atbildēt. Es gan biju tādā maldīgā pārliecībā, ka macību spēki varētu būt vieni no pirmajiem, kas varētu tiešā vai netiešā veidā ko pasākt, bet acīmredzot ārpus sava tiešā darba universitātēs no viņiem velti ko gaidīt. Un tas, ko es no viņiem sagaidītu, nav nākt un rakstīt rakstus šeit, bet vispār dot cilvēkiem publisku informāciju latviski jebkurā vietnē par savu mācāmo tēmu. Bet, ja neskaita dažus izņēmumus (piemēram, šeit un šeit, protams, viņi noteikti nav vienīgie un jau iepriekš atvainojos tiem, kas nav uzskaitīti), tad man par to vismaz nekas nav zināms. Var jau būt, ka visas manas vēstules nokļuva mēstuļu kastītē un es te velti sūdzos😉 Taisnība jau beigu beigās būs vien manai sievai, kas teica, ka būs vesels bars cilvēku, kas man sitīs uz pleca un teiks malacis, bet neviens, kas varētu vēl ko reālu pasākt😀
Tad nu ar šo lietu esmu jau apradis un vairs pat īpaši neceru, ka vēl kāds autors pievienosies, lai gan, protams, būtu ļoti priecīgs par šādu neparedzētu gadījumu. Varu solīt jau relatīvi stabilu un atļaušos cerēt, ka ieinteresētu audotoriju, par tēmām, kas saistītas ar datubāzēm (kā to var spriest gan pēc tiešajiem, gan rss pieprasījumiem).

Pāris vārdi par nākotni

Pašlaik krājumā stāv 7 melnraksti, pie kuriem iedvesmas brīžos šad tad pārmaiņus pieķeros. Tā ir standarta situācija, ka vienu līdz galam ne vienmēr uzreiz izdodas novest, kādu iesāku, tad pāreju pie cita un tad beidzot kādā brīdī pabeidzu līdz galam. Lai arī, protams, šos rakstus uzcepināt nav nekas pārbriesmīgs, bet zināmu piepūli prasa, gan lieku reizi izpētot dokumentāciju, gan testējot kā tas praktiski izdodas. Negribas jau nevienam īpaši uzbraukt, bet tas nav gluži tā, ka no rīta pamostos un tagad fiksi iemetīšu kādas dažas rindkopas par Gruzijas karu, šonakt nosapņoto vai vakar Rimī redzēto slikto pārdevēju. Tai pašā laikā arī šādi temati, protams, prasa māku to darīt, tikai mazliet citādu.

Domāju, ka pasākums apmēram tādā pašā garā arī turpināsies, jo tematu par ko rakstīt jau vēl ir ojojoj🙂 Principā, ja kādam ir kādas īpašas vēlmes, lūdzu izsakiet tās šeit vai kur citur piemērotā vietā. Es esmu iespēju robežās gatavs tās ņemt vērā un vismaz viens precedents jau ir – raksts par analītiskajām funkcijām radās pēc kāda lietotāja vēlmes boot.lv forumā. Lūdzu arī informējiet mani (emuāra komentāros vai izmantojot e-pastu gints.plivna@gmail.com) par informāciju, kas varētu būt interesanta Latvijas auditorijai, kas interesējas par datubāzēm. Pirmām kārtām tie varētu būt dažādi pasākumi, kas saistīti ar datubāzēm. Šī nepārvērtīsies par mārketinga vietni, bet informāciju par vairāk vai mazāk tehniska rakstura pasākumiem es labprāt publicētu, kā jau to esmu darījis līdz šim. Katru rakstu pirmajā dienā izlasa vairāk par 200 cilvēkiem (rss pieprasījumu skaits), tā kā tas varētu būt izdevīgi arī Jums🙂

Nobeigumā paldies Tev, ka lasi šo emuāru! Es vēl joprojām ļoti labi atceros pirms kāda laika .NET seminārā (jā esmu bijis arī uz tādiem😉 ) kāda ASV lektora dzirdēto, ka IT ir joma, kurā nepārtraukti ir jāmācās; ja gribi kaut ko iemācīties un tad atlikušo mūžu dzīvot tikai ar to, tad IT nav priekš Tevis. Un tā ir neapšaubāma taisnība arī par datubāzēm, ik pāris gadus nāk jaunas versijas, jaunas iespējas, jāskatās, ko tās dod un kas nāk klāt. Interesējieties gan šeit😉 gan visur kur citur, lai nepaliktu kaut kādā sastinguma punktā tikai ar zināšanām, kas iegūtas pirms 10 gadiem.

Jo īpašs paldies manam vienīgajam kolēģim autoram un tiem lasītājiem, kas tieši vai netieši šo vietni arīdzan popularizē forumos, epastos un jebkurā citā veidā!

Gints

P.S. Ja kāds vēlas redzēt manu feisu😉, tad esmu papildinājis sadaļu “Par” ar savu diezgan oficiālu attēlu, kāds izskatos lasot Oracle kursus Affecto Latvia (bijušais Mebius IT).

P.P.S. Pašās beigās Wordles bilde ar pēdējo 10 ierakstu populārākajiem vārdiem, lai beidzot saprastu par ko tad šis emuārs raksta🙂

Datubāzu saturs

4 Responses to Datubāzēm gads apkārt

  1. dabbler says:

    Gratulēju gada jubilejā!
    Novēlu vēl daudz interesantu rakstu!🙂

  2. Sveicu ar pirmo gadu!

    Kā jau izteicos vienā no ierakstiem savā blogā – datubazes.wordpress.com varētu būt viens no tiem, ko tā autors varētu nopublicēt grāmatā. Varbūt šobrīd vārds “grāmata” skan nedaudz par skaļu… bet vai neesi domājis savus ierakstus paralēli rakstīšanai rakstu veidā lipināt kādā PDF un daudz maz sistematizēt. Kā arī attiecīgo PDF piedāvāt lejupielādei. Varbūt ar laiku izaugs par vērā ņemamu SQL apguves līdzekli, kurš būtu pieejams PDF.🙂

    Lai nu kā – veiksmes!

  3. Gints Plivna says:

    Sistematizēšana jau notiek šais divās lapās:
    SQL pamati
    datubāzes iesācējiem
    Pārlikt jebkāda veida “grāmatā”, neatkarīgi no tā ko katrs ar to saprot, es uzskatu, ka vēl ir stingri par agru, varbūt vēl pēc gada pusotra, kad būs (jācer) vismaz atlikušie SQL DML teikumi, kaut kas drusku no DDL, lūk tad par to varētu sākt domāt. Bet tas jau ir tā teikt tehnikas jautājums🙂
    Jā un paldies par apsveikumiem!

Komentēt

